poniedziałek, 4 kwietnia 2016

Zioła, które zbiera się w marcu i kwietniu

Cześć!

Dziś chciałam wam pokazać listę ziół które można zbierać w wczesną wiosną. Wiem, że marzec się nie dawno skończył, ale stwierdziłam, że wciąż można zbierać wiele marcowych ziół również w kwietniu. Rośliny nie znają się na kalendarzu i nie wiedzą że ten czas kiedy po zimie pokazują się ludziom nazywamy marcem i kwietniem :)

Ja oczywiście nie znam wszystkich ziół z tej listy, ale każdy zna jakiś inny o którym ja nie wiem, więc mam nadzieję, że lista okaże się przydatna.

Moją obecną lista ziół przedstawię wam w tabeli:


W te niedzielne cudownie słoneczne popołudnie wybrałam się po młodziutką pokrzywkę (zachęcam do zbierania!) i sok z brzozy. Ostrzegam was przed takimi pomysłami - nigdy nie wróci się tylko z tym po co chciało się iść, bo w domu okazało się że wróciłam z większym dobytkiem niż planowałam :D Tak się zdarza, więc trzeba być zawsze przygotowanym - nigdy nie wiesz co ci się przytrafi po drodze :) Zatem nazbierałam kilka "chwastów" których rolnicy i ogrodnicy szczególnie nie lubią: młodziutką gwiazdnicę i przytulię czepną. Przyznam się wam że to bardzo przyjemne zbierać tak młode zioła: pachną świeżością, są miękkie i z pewnością smakowite:) Do tego udało mi się zebrać jeszcze kotki - młode bazie, które jeszcze nie zakwitły :)

Dobrze jest się wybrać na taki spacer - można zauważyć wiele innych młodych roślinek, jak i pierwsze okazy tej wiosny. Widziałam szczaw - z którego zrobię zupę, młody bluszczyk kurdybanek, którego mam zamiar w końcu stosować zamiast natki pietruszki oraz pierwszy kwitnący fiołek wonny! Jest on dla mnie bardzo cenny - szczególnie że rośnie dość krótko i mam go niewiele.

A wy jakie młode roślinki  w tym roku zebraliście?

przytulia czepna
młodziutka gwiazdnica
bazie
a tak zbieram mój sok z brzozy
pierwszy w tym roku fiołek wonny

 Basia


Bibliografia:

J. Kwaśniewska, Jskulimowski, H. Tumiłowicz, "Poradnik Zbieracza Ziół", Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1956.
M. Gorzkowska, "Zioła, jak zbierać, przetwarzać, stosować, Wyd. BOSZ, Olszanica 2015
Ł. Łuczaj, "Dzika kuchnia", Wyd. Nasza Księgarnia, 2013
J. Schulz, E. Uberhuber, "Leki z Bożej Apteki", Wyd. Znaki Czasu, Warszawa 1987

1 komentarz:

  1. Dziękuję za tą grafike. Właśnie zebrałam wiadereczko kurdybanku na susz :)

    OdpowiedzUsuń